با طراحی لوگو منحصر به فرد برای کسب و کارتان، برندینگ خود را خاص و در یادها ماندگار کنید

اهمیت طراحی لوگو حرفه ای در برندینگ

تا بحال به این مسئله دقت کرده‌اید که بلافاصله بعد از دیدن لوگوی یک برند مطرح و معروف، کالا یا خدماتی که آن برند ارائه می‌کند در ذهنتان مجسم می‌شود؟ حتی اگر در لوگو نامی از آن برند برده نشده باشد. یا به این توجه کرده‌اید که با دیدن یک لوگوی ناشناس به ماهیت بیزنسی که که این لوگو را دارد پی برده‌اید؟ نشانه و لوگو یک راه عالی و فوق العاده برای تبادل اطلاعات است. لوگو بخش مهمی از یک کسب و کار است و اگر به تاریخچه برندهای معروف در جهان نگاهی بیندازیم، به اهمیت لوگو در برندسازی پی می‌بریم.
لوگوها درواقع چهره‌ی کسب و کار شما در یک نگاه هستند و تقریبا اولین عاملِ شناسایی برند شما توسط مشتریان بالقوه به حساب می‌آیند. لوگوها تنها یک تصویر ساده نیستند، بلکه یک عامل شناخت بسیار مهم برای مشتریان و گنجینه‌ای از اطلاعات برند شما هستند که به‌طور کاملا مینیمال و هوشمندانه در یک تصویر کوچک جای گرفته‌اند. جای دادن تمامی این اطلاعات درون تصویری نه چندان پیچیده و به یاد ماندنی، تنها از عهده‌ی یک طراح لوگوی حرفه‌ای برمی‌آید. بپذیرید یا نه طراحی لوگو کار هر شخصی نیست. برای طراحی لوگو شما نه تنها باید به قواعد طراحی آشنایی داشته باشید بلکه باید بسیار خلاق و آگاه به تمامی زیر وبم‌های تولید یک لوگوی خوب باشید. لوگوهایی با طراحی دقیق و علمی به راحتی مشتریان بالقوه‌ی کسب و کار را متقاعد می‌سازند که برند شما برندی حرفه‌ای، قابل اعتماد و دارای خدمات و محصولات باکیفیت است. به همین خاطر نباید از اهمیت بسیار بالای طراحی لوگو برای کسب و کار غافل شد.
چرا بیزینس ها به طراحی لوگو نیاز دارند؟
  •  لوگو با بیان خلاقانه‌ی مفهوم برند، تعامل مشتریان را تضمین می‌کند: ساخت لوگو به شیوه‌ی خلاقانه باعث می‌شود تا برند شما بدون زحمت زیاد و تنها با مخفی کردن مفهموم برند در لایه‌های طرح‌ها و رنگ‌های لوگو گوی سبقت را از سایرین برباید و با نشستن در ناخودآگاه مخاطب درآمد خود را تضمین کند.
  •  لوگو در یک نگاه تمامی اطلاعات مورد نیاز را به مشتری می‌دهد: تمامی برندهای مشهور از گذشته تا کنون را به خاطر بیاورید! طراحی لوگوی این برندها یکی از مبتکرانه‌ترین ابزارها برای معرفی محصولات و خدماتشان بوده است. درواقع طراحی آرم موفق به شما کمک مي‌کند تا از آرم خود به عنوان اسلحه‌ای برای نشانه گرفتن ذهن مشتریان در همان نگاه اول استفاده کنید و هویتتان را به آن‌ها نشان دهید.
  •  به راحتی در ذهن مخاطب ثبت می‌شود: شما چند تبلیغ و نام تجاری را پس از تنها یک بار دیدن آن به یاد می‌آورید؟ قطعا جواب شما یک یا دو نام است. اما هنگامی که پای لوگوها به میان می‌آید، داستان تغییر می‌کند و کل هویت برند در قالب یک تصویر در ذهنتان نقش می‌بندد که قابل فراموشی نیست. پس اگر می‌خواهید به یاد ماندنی باشید حتما باید از خدمات حرفه‌ای ساخت لوگو کمک بگیرید.
  •  لوگو برند شما را از رقبایتان متمایز می‌کند: لوگوی موفق تشخیص محصولات و خدمات شما را از سایر رقبایتان آسان می‌سازد و باعث می‌شود مشتریان بالقوه‌ی شما راحت‌تر برای خرید محصولاتتان تصمیم‌گیری کنند.
  •  طراحی لوگو حرفه ای اعتماد مشتریان بالقوه‌ی شما را جلب می‌کند: آیا شما حاضرید از برندی که هیچ نشان مشخصی ندارد خرید کنید؟ساخت لوگو نه تنها توجه و نگاه مخاطب را به خود جذب می‌کنند بلکه به دلیل نمایش هویت برند، بر واقعی و قابل اعتماد بودن آن صحه می‌گذارند. بنابراین مشتریان به حقیقی بودن برندتان اعتماد خواهند کرد.
  •  لوگو مخاطبین خاصی را هدف قرار می‌دهد: بسیاری از شرکت‌ها از تاثیر طراحی آرم خود بر جذب مخاطبین خاص غافل هستند و نمی‌دانند که لوگوها قادرند مخاطبین هدف را همچون آهن ربایی به سمت برندشان جذب کنند. برای مثال طراحی لوگوی یک رستوران می‌تواند به نحوی باشد که حس گرسنگی و میل به خوردن غذا را در بیننده تحریک کند و به این ترتیب آن‌ها را به سمت درهای رستوران هدایت کند.
  • پس می‌بینید که طراحی هوشمندانه لوگو به راحتی سود بسیار زیادی را به سمت برند شما روانه خواهد کرد.
طراحی لوگو فارسی بهتر است یا انگلیسی؟
  • این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد.اگر زمینه فعالیت شما در ایران است لوگو فارسی میتواند انتخاب خوبی باشد.اگر به صورت بین المللی فعالیت دارید لوگو انگلیسی میتواند در گزینه های انتخابی قرار بگیرد.
قیمت طراحی لوگو بر چه اساس تعیین میشود؟
  • در مجموعه های حرفه ای قیمت طراحی لوگو بر اساس زمان و انرژی صرف شده محاسبه میشود.علاوه بر آن قیمت طراحی لوگو به صورت استاندارد بر اساس تعرفه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز اعلام می گردد.
در طراحی لوگو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بخش نوشتاری لوگو باید خوانا بوده و متناسب با ماهیت و لحن یک شرکت یا برند باشد.

  • بیشتر کسب و کارهای کوچک یا اصطلاحا استارتاپ ها رویای تبدیل شدن به مک دونالد و استارباکس و کوکاکولا را در سر دارند. اما در واقع مهمترین نکته درطراحی لوگو برای این دست کسب و کارها این است که اسم شرکت یا فروشگاه یا برند به قدری واضح نوشته شوند که از فاصله‌ی تقریبا زیاد هم روی بیلبورد، دیوار ساختمان،پوستر یا هر جای دیگر که قرار گرفته، قابل تشخیص و خواندن باشد. دقیق شدن در لوگوی همین دو برند، اهمیت لوگو در برندسازی را برای ما آشکار می کند. 

شرکت های بزرگ و شناخته شده زمان طراحی لوگو، یک سری استاندارد دقیق برای آن مشخص کرده و آنها را در کتابچه ای قید می‌کنند. این مشخصات شامل موارد زیر هستند:

  • ارائه ی توضیح در مورد انواع ورژن ‌های لوگو و مورد استفاده ی هرکدام از این ورژن ها
  • ارائه ی توضیح در خصوص ادیت هایی که ممکن است بعدا روی لوگو انجام شود، و اینکه چه تغییراتی نباید روی آن صورت گیرد.
  • مواردی که می تواند نزدیک به لوگو استفاده شود و همچنین مواردی که باید از لوگو فاصله داشته باشد.
  • اینکه لوگو در موقعیت های متفاوت چطور باید به نظر بیاید.

البته شاید این مقدار سختگیری و استاندارد سازی در خصوص لوگو برای مجموعه های کوچک کمی غیر ضروری به نظر برسد و آن را جدی نگیرند اما  شرکت های معروف و شناخته شده به خوبی این موضوع را درک کرده اند که اگر شکل ظاهری لوگو در موقعیت های مختلف هماهنگ سازی نشده باشد به احتمال قوی نخواهند توانست اعتماد افراد را جلب کنند.

چرا رعایت اصول طراحی لوگو اهیمت دارد؟
  • لوگو در پیشبرد کسب و کارها در دنیای رقابتی امروز اهمیت بالایی دارد. کسب و کار شما باید با شرکت‌های به نام قدیمی و نیز شرکت‌های تازه‌کار رقابت کند. درست است که طرح بازاریابی مناسب ضروری است اما مهارت‌های ارتباط تصویری نیز به همان اندازه مهم هستند. با کمک ابزارهای تصویری مثل لوگو، کسب و کار می‌تواند ارتباطی آنی با مخاطب برقرار کند.
  • حتماً می‌دانید و قبول دارید که در دنیای فوق رقابتی امروز، اداره کردن کسب و کار ساده نیست. طبق گزارشات، 80 درصد از کسب و کارهای کوچک در همان سال اول تعطیل می‌شوند. بقیه نیز ظرف دو تا سه سال از بازار محو می‌شوند. فقط تعداد انگشت شماری می‌توانند جای خود را حفظ کنند. 
  • اما کدام کسب و کارها شکست می‌خورند و کدام یک طعم موفقیت را می‌چشند؟ دیده شده است که شرکت‌هایی که تلاش مضاعفی کرده و سعی می‌کنند هویت بصری برند خود را قوی بسازند، در بازار موفق می‌شوند. کسانی که به برندسازی اهمیت نمی‌دهند، محکوم به شکست هستند.
  • ایجاد ارتباط تصویری خوب با مردم برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است؛ برای همین است که کارآفرینان امروزی بر ایجاد ارتباط تصویری منحصر به‌فرد تاکید ویژه‌ای دارند.

 

آیا طراحی یک لوگو مشابه با لوگوی برندهای معروف صحیح است؟
  • دراصول طراحی لوگو،اورجینال بودن دارایی ارزشمندی محسوب می‌شود. مردم ذاتاً به سمت چیزی که تازه، جدید و منحصر به فرد است جذب می‌شوند. اگر لوگوی شما شبیه برندهای دیگر باشد، یا آن‌ها را یاد برندهای شرکت‌های دیگر بیندازد، هدف لوگوی شما پایمال می‌شود.
  • از سوی دیگر، شاید کپی کردن لوگوی شرکتی دیگری باعث شکست شما نشود، اما باز هم کاری غیر اخلاقی و غیر قانونی خواهد بود. چرا باید شهرت محصولات خود را با کپی برداری و تقلید از طرحی معروف خراب کنید؟ البته این اتفاق به طرزی باور نکردنی در همه جای دنیا در حال اتفاق است. اما معنایش این نیست که کار درستی به شمار می‌رود.

سبک های طراحی لوگو

لوگوهای نوشتاری (لوگو تایپ)

 

 

لوگو تایپ می تواند شامل دست نوشته، کاراکتر یا سمبل هایی باشد و به طریقی طراحی شود که علاقه مخاطبین را جذب نماید. همچنین می توان تصاویر را به صورت لوگو تایپ جهت تاثیر بیشتر، طراحی نمود. اولویت اول در انتخاب یک لوگو تایپ خوانایی و سهولت آن در تشخیص می باشد. لوگو تایپ طراحی نام کسب و کار، وبسایت، گروه ،فعالیت و یا اشخاص حقیقی است که حروف آن به گونه های مختلف، خلاق و متمایز کننده طراحی می شود.

لوگوهای تصویری

 

 

نمادها یا به موضوع فعالیت اشاره می کنندو یا مفاهیم خاصی را به همراه دارند. آنها با استفاده از اشکال، نماینده انتقال واضح و یا انتزاعی از سازمان شما می باشند. این لوگوها نسبت به لوگو تایپ ها غیر مستقیم تر می باشند، اما میدان را برای تفسیر گسترده تر، باز می گذارند. مزیت لوگوهای تصویری این است که به راحتی چشم بیننده به خاطر سپرده می شود. لازم به ذکر است در این نوع لوگو و در صورت لزوم نام برند به صورت فونت آماده در کنار تصویر درج می شود.

لوگوهای تصویری (مونوگرام)

 

 

لوگوی مونوگرام، طراحی نام برند با استفاده از یک یا دو حرف اول آن است. بسیاری از شرکت های بزرگ مانند ال جی، والت دیزنی، گپ، اچ پی، مک دونالد.. از این نوع طراحی برای برند خود استفاده کرده اند که نشان دهنده توجه بالای بین المللی به مونوگرام می باشد. امری که در ایران تقریبا برعکس بوده و اقبال عمومی چندانی به مونوگرام نبوده و در چند سال اخیر طراحی مونوگرام رشد کرده است.

لوگوهای ترکیبی

 

 

لوگوی ترکیبی، تلفیقی از دو مدل لوگو نوشتاری و لوگو تصویری است یعنی با استفاده از نام برند (نوشتار) و تصاویر این لوگو ساخته می شود. در واقع در لوگوی ترکیبی، تصویری به عنوان نماد برند و نوشتار منحصر به فرد و اختصاصی برای نام برند طراحی می شود، حتی بسیاری از برندها در کنار لوگو تصویر و لوگوتایپ، حرف نماد هم طراحی می کنند و متناسب با نوع امور تبلیغاتی و گرافیکی از یکی آنها استفاده می کنند. در لوگوی ترکیبی باید سعی شود طراحی به گونه باشد که هارمونی نوشتار و تصویر باهم هماهنگ باشد.

برخی از نمونه کار های طراحی لوگو آنامک